torsdag 14 juli 2011

Såsom-i-himligt värre

Det är dagen efter katastrofdagen och jag kommer igång sent.
En efterdynings-dag.
Det är mulet, frukosten blir lång, plötsligt är det sen eftermiddag och dags att köra. Tjöra och Köra. Till körrepetition i Olderdalen.

Det är mitt i högsommaren, men många av körmedlemmarna har ställt upp för en extra repetition.
Till och med barnen är där, sex stycken.
Vi provar först "Girdde" (Flyg) som jag skrivit med denna barnkör i åtanke. Sedan får barnen paus, för dom har mycket spring i benen, och vuxenkören och jag går igenom de andra satserna.

Det är spännande när de tvådimensionella noterna, som jag med olika grad av tvekan placerat på papperet, sätter stämband, luft och trumhinnor i rörelse.
Rörelse som framkallar Rörelse.

Som avslutning på den tre timmar långa repetitionen får vi alla sätta oss ner och bara njuta. Agnete Olsen, en av körens altar, ställer sig på scenen och sjunger "Gabriellas sång" ur filmen "Såsom i himlen" med stark känsla, ackompanjerad av Liv Rundberg på den nya flygeln, Kåfjords första riktiga flygel (!).
Man måste le. "Såsom i himlen", och mitt år i Kåfjord. Lika som bär.

Jag åker hem runt fjorden med ett leende på läpparna.


Liv Rundberg, Agnete Olsen, samt Flygeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar