tisdag 19 juli 2011

Ante Mikkel Gaup & posse

Jag vaknar klockan fem med sprängande huvudvärk.
Skälet är koffeinbrist, det förstår jag med en gång. Jag var så upptagen under den första stora repdagen igår att jag glömde dricka mitt kaffe.
En koffeinist måste ha sin dagliga dos, annars går det så här.
Tog mig två koppar espresso och gick till sängs igen, men sov inte så bra, och hela förmiddagen blev ett försök att ta igen sömnbristen.

Sedan var det dags för repdag 2 med orkester och kör.
På eftermiddagen jobbade endast den 17-hövdade orkestern. Dessa professionella landsdelsmusiker med baser i Narvik, Alta och Harstad är just nu inkvarterade här i Skibotn och kan jobba dagtid.
Den 30-hövdade kören, å andra sidan, har sina "daytime jobs" att sköta. De kommer från olika håll och kanter i grannkommunen och mötte upp klockan sju.
Vi jobbade vidare på stycket alla 12 satser. Det var ett rent nöje, nu när vi har kommit en bit i repetitionsarbetet, och kan göra det som redan är bra ännu bättre.
Körens barn orkade koncentrera sig trots att det var sent på kvällen.
Så här ser de ut när de sjunger, från min "point of view" som dirigent.
"Girdde!!!"
Sent på natten , när jag satt hemma i Lassagammi och försökte varva ner märker jag hur en bil stannar uppe vid vägen och det börjar smyga folk kring huset.
Jag ser en man i "kofte" ("samedräkt") som jag känner igen, så jag öppnar dörren.
Det är ju Ante Mikkel Gaup, som jag har hört jojka på skiva!
Han har med sig fyra vänner från Finland och Kanada.
Nu upprepar jag inte misstaget med Ailohas' kusin häromdagen, utan bjuder in dom. Vi får en trevlig midnattstimme tillsammans. De ska ha konsert  på Riddu Riddu- festivalen de också, och de grupp-jojkar för mig på balkongen.
Ante Mikkel jojkar mig och Lassagammi innan de drar vidare.
Vilken ära.
Nu kan jag sova gott i några få timmar åtminstone.
Ante Mikkel är fyra från vänster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar