söndag 24 juli 2011

Marja Bål Nango

Att skriva blogginlägg känns inte så relevant, men jag fortsätter ändå.
En av medlemmarna i kören har ett barnbarn som blev skjutet och nu svävar mellan liv och död.
Det påverkar hela bygden. Det känns i luften.

Lassagammi upplever denna tid sin årliga höjdpunkt i antal besökare.
Vi fick både väntat och oväntat besök idag:
Först det väntade:
Inför mitt nästa år som Artist In Residence kom två chefer på besök från Nordland, mitt kommande hem-fylke:
Elisabeth Storjord, chef på Musikk i Nordland, samt Odd Roger Dahl, kulturchef i Sortland.
Sortland ligger i Nordland och är den lilla stad vid havet där jag ska bo delar av nästa år.
Kaffe dracks och planer drogs upp ända till hösten 2012. Men vi enades om att inte planera för mycket, utan hålla öppet för improvisation. Det är helt i min smak.

Sedan fick vi oväntat besök:
Den unga filmaren och konstnären Marja Bål Nango är här ifrån Skibotn, och är "årets unga konstnär" på Riddu Riddu. Hon tillhör en familj renskötande samer, den enda här i Skibotn. Hennes mor konstnärinnan Astrid Båhl är den som designade den samiska flaggan!
Marja hade aldrig varit inne i Lassagammi (!) och fick nu tillsammans med sin far tillfälle att komma in på en kaffe och en prat.
Man känner att hon tillhör en ny generation samer, som tar plats med självklarhet, utan den kaxighet som kommer av en mindervärdighetskänsla. En utveckling på rätt spår!
Lycka till Marja Bål Nango.
pappan + Marja Bål Nango

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar