onsdag 20 juli 2011

Generalrepetition

Flyttade ut från Lassagammi idag, men flyttar tillbaka igen på söndag.
Under Riddu Riddu-festivalen står huset öppet för seminarier och visningar, så jag får hålla mig borta ett par dagar.
Vi hade ett sista kort orkesterrep på Skibotnsenteret innan det var dags att åka till Manndalen.
Jag är lyckligt lottad som får bo i ett eget, fint hus i Manndalen under festivaldagarna. Bostadsbristen under festivalen är total, de flesta campar i tält eller husvagn , ett fåtal bor i hyresrum med hyror i New York-klassen.

Nej, jag är rastlös och vill göra den här konserten NU. Äta, sova; who cares about that stuff?
Men det är en dag kvar. 

På kvällen är det generalrepetition på plats på Storscenen på Riddu Riddu. Den går väldigt bra, delvis tack vare det superproffsiga ljudteamet Lydteamet. 
Italien = Bra Mat. Tibet = Bra Berg. Norge= Bra Ljud. 

Vi, alla femtio medlemmar i kör och orkester, spelar igenom hela verket i ett svep från början till slut.
Det skulle ta precis en timme om jag räknat rätt.
Stoppuret stannar på 1:01:27, det är helt inom marginalen.
Efter genomspelningen finslipar vi på lite detaljer och sedan "tar vi kvällen" som det heter.
Stråk.

Rytm.

Blåsare och Kör.

Nu har jag gjort vad jag kan för att detta ska gå bra.
Hoppas nu bara att vädret inte förstör alltihop! Blåsten är värst för oss stråkmusiker, regnet är det värsta för publiken, kölden är dålig för alla.

Bore vara dödstrött, men kommer i säng sent ändå. Kroppen har en fantastisk förmåga att "ställa upp" i pressade lägen. Den klarar sig på mindre sömn och mindre mat ett tag, om den måste.
Tack kroppen! Snart ska du få vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar