måndag 10 januari 2011

"Vill jag verkligen låta såhär?"

Manfred Eicher, den fantastiske tyske producenten bakom skivbolaget ECM, är upphovsman till många klassiska citat.
Det har antagligen med hans kompromisslösa knivskarpa vision att göra.

T.ex. det här, som lär ha sagts efter en lång och mödosam arbetsdag i ECM-studion, med omtagning på omtagning och ett gnuggande av geniknölar till utslitningens gräns.
Herr Eicher dyker upp i studion mot kvällen och begär en genomlyssning, och säger därefter till det  supercreddiga hoppfulla jazzbandet med sin tyska brytning:
"Do you rrreally want to sound like this??"

Gulp. Ett litet ord kan förändra allt.

Sådär håller man på hela tiden när man skriver musik, ja faktiskt när man skapar något som helst..
Do you rrreally want to sound like this, do you really want to look like this, do you really want to be perceived like this, do you really..
Det är plågsamt som en klåda, man måste dit och riva hela tiden för att man tror att man måste.
Grejen är, tror jag, att ju mer man frågar sig detta, desto längre ifrån sanningen kommer man, tills svaret på frågan oundvikligen blir Nej.
Kanske därför som ECM alltid har gjort skiva på tre dagar: två dagar inspelning och en dag mix.
Over. Done.
Så att man helt enkelt inte ska hinna förlora sig i "Do you rreally.."
Så att herr Eicher ska slippa ställa frågan fram emot kvällen.

Förresten..
...do I really want this blog to look like this??

1 kommentar:

  1. Hej igen! Jag bara måste skriva ett tillägg till min första kommentar: Du har ju dessutom en rejäl portion humor och jag uppskattar dina underfundigheter! Jag förstår precis hur jazzmusikerna måste ha känt sig när de fick en sådan kommentar efter att mer eller mindre ha vänt ut och in på sig själva! Men Herr Eichers kommentar var ju hur som helst klockren! Var med om en liknande händelse efter 6-7 timmar i studion på musikhögskolan i Piteå. Jag spelade flöjt, en kompis cello och en av kyrkomusikerna orgel... Uppskattat av många men sen kom det en kommentar som tog musten ur oss allihop...

    SvaraRadera