lördag 15 januari 2011

Äntligen konsert!

Så var det äntligen dags att presentera frukten av vårt trägna arbete för en full salong med glada skattebetalare.
Matiné-konsert i Sjömanskyrkan i Narvik.
Det var ett slags "retrospektivt" tonsättarporträtt med ett urval av mina kompositioner från 1996-2007.
Jag började ensam på akustisk solocello, och sedan blev vi fler och fler, för att efter en dryg timme vara ett svängande elförstärkt 10-manna-band på scenen som gjorde skattebetalarna lyckliga :-) :-) :-)
Men extranumret hanns inte med, jag måste till mitt natt-tåg till Stockholm (som avgick 25 minuter efter att sista tonen tagits på scenen!)

Det kvittar hur mycket man förbereder och håller på, det är där på konserten man verkligen förstår vart musiken vill, och det kan bli helt annorlunda än man tänkt sig.
Min erfarenhet är att efter ungefär 10 konserter, då har man det. Då har man vridit och vänt på materialet ordentligt och överrumplats och förstått vad man ska göra med det.
Tyvärr blev det inte 10 konserter denna gång, vi fick nöja oss med denna enda. Men det var fräscht och spännande.

Jag kommer att med glädje återvända till Narvik nästa vinter.
Då inte retrospektivt, tvärtom med ett nytt specialskrivet verk till MiN-ensemblen i bagaget.

Nästa blogginlägg 2 februari.
Ifrån Harstad, Lofoten.

Hasta la vista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar