fredag 7 januari 2011

Livsfarlig resa

Hemresedag för Katarina, Joel och Siri. Jag ska stanna i Narvik och jobba med musikerna där i en vecka.

Vi körde bil från Manndalen till Narvik på hala och spåriga vägbanor med älg och ren lurande i skogsbrynen.
Det kändes läskigt, speciellt med hela familjen i bilen, så jag körde inte så fort. Vi höll nästan på att missa natt-tåget som familjen skulle ta därifrån till Stockholm, en tågresa på 20 timmar.
Strax efter att jag vinkat av dom på stationen i Narvik, checkade jag in på hotellet, gick upp på rummet och slog på TV:n.
Då nåddes jag av den tragiska nyheten.

Bara en stund efter att vi passerat Balsfjorden, så skedde en svår trafikolycka där på E8:an.
En personbil krockade med en buss. 5 döda och 59 till sjukhus.

Det dröjde ett tag innan jag tog in det helt.
Ju mer jag tänkte på det, desto större blev klumpen i halsen.
Om vi hade åkt lite senare på dagen, om vi hade haft mer bråttom, om, om..

Mina tankar går till de avlidnas familjer och vänner.


Kör försiktigt på Nordnorges slingrande kustvägar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar