söndag 17 oktober 2010

Söööndaaag

Det är lugnt i Manndalen på söndagar.
Myyyycket luuuugnt.

Utom på ett ställe. Vid tolvtiden på söndagar är det så packat med folk där att syret nästan tar slut.
Jag talar om Manndalens lilla bedehus.
Manndalens bedehus - här inne är det fullproppat!

Jag var ute på min dagliga promenad när jag hörde en präst ge syndernas förlåtelse till ackompanjemang av orgelmusik..
Jag gick mot ljudet, och kom så småningom fram till bedehuset, där det satt en högtalare monterad utanpå huset!
Tänkte på klädaffärerna i stan som har högtalare på full volym riktade utåt mot trottoaren.
Jag stack in huvudet, och började omedelbart istället tänka på finsk sauna.
Det var ett myller av människor i den lilla kyrksalen, och en fuktig syrefattig hetta som var en total kontrast till miljön utanför huset.En skön kontrast.
Inte konstigt att folk börjar tala i tungor i såna här kyrkor..

Så kan det vara en söndag i Manndalen.
Fläckvis action.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar