torsdag 21 oktober 2010

Toner fra Nord-Troms & Samisk gudstjänst

Dag 2 i Tromsø: ett praktexempel på en arbetsdag för en "Artist In Residence".

På dagen: "Toner fra Nord-Troms", konsert på duo med Liv Rundberg, pianist.
Vi spelade gamla salmetoner från Nord-Troms, samt mina och Livs kompositioner.
duo med Liv Rundberg i Grønnåsen kirke

På kvällen: samisk-norsk gudstjänst, där jag medverkade på duo med Frode Fjellheim, pianist och jojkare. Vi spelade bland annat Frodes fantastiska, mycket säregna hybrid; hans "kristna jojkar". Det var fascinerande att höra ord som "Gloria", "Amen" och "Kyrie Eleison" dyka upp mitt i den samiska jojken, ackompanjerad av magiska ackord.

Vi uruppförde också den musik jag skrev i september, när jag första gången kom till Nord-Troms. Det som antagligen blir ett slags huvudtema för detta mitt nordnorska år.

Vi som spelade/jojkade i Grønnåsen kirke, från vänster:
flöjtisten Øystein Hanssen, Berit Alette Mienna, jag, Heidi Andersen, Liv Rundberg, Frode Fjellheim, Ragnhild Strauman.
Øistein spelade på en flöjt han själv gjort av "tromsø-palm"

1 kommentar:

  1. Veldig hyggelig å treffes og samarbeide Svante ;-). Håper du får et strålende opphold i Kåfjord og Nord-Norge.

    SvaraRadera