torsdag 15 mars 2012

Andra repdag

Dagen före premiär.
Vi är ungefär 120 personer. Det fordrar att jag har en planering.
De fyra grupperna
orkester - rytmsektion - barnkör - vuxenkör får varsin fjärdedel av tiden.
En fokustid då de står i centrum av arbetet.

De fyra grupperna har olika behov, tempo, vana, kunskaper, temperament.  Jag älskar alla fyra.
Som "chef" så gäller det att ställa om sig för att få ut maximalt ur varje grupp.

Orkestern
arbetar rutinerat och effektivt, och är tränade att återge notbilden exakt. Mitt förarbete med notmaterialet är viktig för dom, kanske viktigare än min närvaro här och nu.

Rytmsektionen
behöver få tid att "känna" på musiken, deras notbild är inte komplett, utan förutsätter ett visst laborerande som de måste få tid till. Det gäller att lägga sig i lagom mycket.

Barnkören
orkar inte så länge åt gången. Inte så mycket prat, mer action, det är bara att köra på, nöta om och om igen. Annars vill dom springa iväg och göra något annat.

Vuxenkören
behöver dirigeras. All den energi som jag kan ge dom i form av kroppsspråk och kommentarer, all den energin sugs upp av kören, och kommer ut direkt. Jag känner mig behövd här och nu.

Jag är inte lika trött ikväll som igår kväll.
Men så är också den första repetitionen den mest nervösa.

Det känns bra, så här dagen före premiären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar