torsdag 26 januari 2012

Sortland Barnekor & Holand Blandakor

Idag var det dags att träffa två av Sortlands körer för första gången. Lite "Såsom i Himlen"-känsla igen.
Det är förberedelser inför nya framföranden av "Vidderna Inom Mig" som uruppfördes i somras (Se blogginlägget Svantes Lyckliga Dag ).

Först ut var Sortland Barnekor, 35 stycken spralliga barn mellan 8 och 13 år. De repar en gång i veckan i ett litet hus vid fjorden, lite i utkanten av Sortland.
Vi blev snabbt vänner, efter att jag spelat på min cello lite, och visat att den faktiskt kan låta exakt som en råmande ko!
Sedan sjöng och spelade vi tillsammans min "Girdde" samt en helt ny barnkörsats till "Vidderna Inom Mig".
I pausen var det ett fasligt liv, rörelsebehovet måste ju tillfredställas, och jag fick många oblyga frågor om jag kunde låta som andra djur, och jag fick höra om alla deras släktingar i Sverige.
Ett charmerande gäng.
Sortland Barnekor och jag.
Sedan drog jag vidare till nästa kör, Holand Blandakor, 55 stycken spralliga vuxna mellan 20 och 80 år. De repar i ett lite större hus vid fjorden, lite längre utanför Sortland.
Någon hade glömt att skruva på värmen så repetitionen föregick med dunjackorna på!
Vi blev snabbt vänner, efter att jag spelat på min cello lite med stelfrusna fingrar, och pratat lite om varför jag hamnat just i Sortland, just där just då.
Sedan sjöng och spelade vi tillsammans körpartierna ur "Vidderna Inom Mig".
I pausen var det ett fasligt liv, pratbehovet måste ju tillfredställas, och det var kaffe med dopp och vinlotteri, och jag fick många oblyga frågor om vad jag egentligen var för en, och jag fick höra om alla deras släktingar i Sverige.
Ett charmerande gäng.
Holand Blandakor och jag.
Båda körerna leds av Mette Dyrnes, och jag blir än en gång förundrad, och hoppfull över mänskligheten. Att ge sig iväg en blåsig torsdagskväll i januari för att få ordning på 35 barn och 55 vuxna så att dom kan sjunga toner tillsammans - kan det bli noblare? Tack Mette. Tack alla ni andra körledare på den här bollen i världsrymden. Ni skola bliva belönade på den yttersta dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar