tisdag 24 januari 2012

Först spela, sedan snacka.

NyMusikkUken Dag 2.
Jag höll ett 45-minuters föredrag om mig själv inför NyMusikkUkens deltagare; alltså musikgymnasiets och kulturskolans elever och lärare. 
Jag brukar börja med att spela några minuter först.
Jag har funnit att det är bäst så. Faktiskt vad det än gäller; föredrag, undervisning, gageförhandling eller förförelsekonst (fråga min fru). Eller hur många man än ska prata med. Först spela - sedan prata. Det mesta blir bättre då.
Så även denna gång. 
Sedan brukar jag dra mitt livs historia, med filosofiska eller sedelärande resonemang insprängda.
Sist en frågestund, som brukar gå trögt till en början, men minuten innan tiden är ute, så är det i full gång.
De sista frågorna ställs "off the record" medan folk är på väg ut och jag packar ihop.

När jag lommar iväg brukar jag tänka på allt viktigt jag glömde säga. "shit, jag glömde prata om det viktigaste; varför musik finns och varför man viger hela livet åt det. Varför pratade jag så länge om notläsning/provspelning/skivbranschen etc.etc."
Så även denna gång. 
Men nästa gång ska jag huske på.

Cabin Crew dag 2. Vi gjorde färdigt alla tre delarna i denna "riff-svit": Arm doors, Cross check, Report. 12 unisona elgitarrer som riffar, det är mustigt vill jag lova.
Imorgon kväll är det "take-off" på scenen i Samfunnsalen.

Cabin Crew.
 fr.v.Fredrik, Jonas, Kristian, Øivind, Mats, Kristoffer, Svante, Mathias,
Håkon, Simen, Tomas, Joakim, Mathias, Monika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar