måndag 23 januari 2012

Gymnasister och jazzgymnaster

"NyMusikkUken" i Sortland har börjat.
(OBS NyMusikkUken, inte N.M....K....)
Mitt på dagen höll jag "workshop" för unga elgitarrister och elbasister.
I ett litet konferensrum trängdes 12 stycken elgitarrförsedda ungdomar, plus jag själv på elbas och trummisen Simen Vangen.


Vi jammade fram en riffbaserad svit tillsammans. Sviten ska heta Cabin Crew och ha tre delar: Arm doors - Cross check - Report (gissa i vilken typ av farkost jag fick denna idé). Alla får bidra med egna riff, och det är kul att det blir så olika.
Det är 12 personligheter, 12 stilar, 12 sound. Vi hann workshoppa fram en "Arm doors" och en halv "Report" när de två timmarna hade gått och det var dags att bryta. ...jag hade jättekul, jag hoppas jag inte var ensam om det..? Eller?.. Tonåringar är ju så blyga.


På kvällen spelade jag med en kvartett extremt oblyga och spelglada musikanter.
Tim Challman, Oddmund Finnseth, Jan Olsen och Steinar Kjeldsen, välkända jazzprofiler i Sortland.
Vi hade det verkligen koseligt (mysigt) och spelade några svängiga låtar tillsammans i den gamla gymnastiksalen, och det gick påfallande lätt allting. Det bara flöt på. Detta är ett första get-together inför en kommande turné som vi fem ska göra tillsammans med den store norske författaren/poeten Lars Saabye Christensen, som växte upp i Sortland.
fr.v. Oddmund, Tim. Jan och Steinar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar