måndag 27 juni 2011

Möte i Alta

Idag ska jag till Alta på möte. Det är 25 mil i nordöstlig riktning och jag kommer att slå mitt personliga rekord i nordlighet.
Jag drar tidigt på morgonen och bestämmer mig för att ta det i tre etapper med fikor emellan.
Det är slående många cyklister längs vägen. En del ensamma. Jag kan höra hur de bestämde sig där nere i Tyskland på nyårsafton: "ich habe bestemmt mig. Jag schka zykla till Nordkapp i sommar. Jag bara schka."
Och dessa som jag ser här idag, i sina gula västar, tålmodigt trampande, är alltså den promille som faktiskt gjorde det, på riktigt.
Ett tag kör jag bland moln på högfjället:

Jag hittar världens vackraste kyrkogård, med en utsikt att dö för :-)
notera att gravstenarna är vända utåt!
Jag kör in i Finnmark fylke. 
Landskapet är mer vidsträckt, kargare, mindre av Troms fylkes"1500 bitars pussel-motiv".
Långa mörka horisontlinjer.

I Alta möter jag Musikk i Finnmark-folk. 
Jazzbasisten Marianne Halmrast som kommit ända uppifrån Hammerfest, samt producenten Tor Helge Moen och bratsjisten Tørris från Alta.
Jag har nyligen skrivit på för ett andra år som Artist in Residence i Nordnorge, och vill i god tid presentera en idé för år 2:
en jazzkvartett med besättningen cello-piano-kontrabas-trummor.

Därav detta möte. Vi diskuterar bl.a. pianist och trummis, som inte finns inom LiNN (Landsdelsmusiken i Nord-Norge) just nu, utan måste "tas in".
Tor Helge verkar vara en riktig "do-er". Mina breda idé-penseldrag bryts ner i påtagliga detaljer på nolltid.
När mötet är slut har vi lagt en plan som innefattar studioinspelning, videoinspelning och planer på konserter, bland annat på Svalbard (putsning av personligt nordlighetsrekord igen!).
Hela mötet är ett paradexempel på kraften i korta beslutsvägar.

Dagen avslutas med "Hangover 2" på Alta Bio.
Vi är sex personer utspridda i salongen. Ljudet är otroligt bra och bilden likaså, allt är tipp topp och påkostat.
En bild av Nordnorge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar