tisdag 10 maj 2011

Bilen får frukost på sängen

Jag sitter och väntar på jojkerskan Inga Juuso. Jag är ensam gäst på Tromsøs minsta men bästa café (enligt mig). Det har två sittplatser. Så när Inga kommer blir det fullsatt..
Perfekt, för vi behöver vara ifred och snacka om våra kommande gig.

Sen bär det iväg till Manndalen. Inte ett moln på himlen och det är så vackert så att det gör ont.

Min bil har vinterdäcken på fortfarande. Det känns konstigt, som att bilen har pjäxor på sig när alla andra går omkring i sandaler. Men sommardäcken är i Kiruna, så det får gå så länge.
Som plåster på såren får min fåfänga bil en bilarnas "frukost på sängen" på macken i Nordkjosbotn med den trevliga personalen. Guldtvätt/avfettning/bensin/olja/spolarvätska/ringtryck/dammsugning/våtservett.
Bilen älskar mig tillbaka och vips är vi i Manndalen.

Jag kan slå mig ner på verandan i solskenet och njuta av solgasset en fantastisk stund.
Men fjället i väster är väldigt högt.  Solen går ner bakom det så "tidigt" som klockan sju och då känner man plötsligt att man är nära Ishavet. In igen.

På kvällen rep med kör igen, denna gång Kåfjordkören, mina gamla vänner. Det var länge sen sist.
Vi provar nya toner som jag skrivit till Ailohas´ord.
När jag åker hem vid tiotiden lyser solen ännu klart över fjorden.
Jag får en vansinnig energi.
Kvällsrep på Trollviks skola

Fjorden vid tiotiden på kvällen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar