fredag 13 maj 2011

Konsert i Tromsø kulturhus

Vaknar tidigt och går till favoritcaféet med endast två sittplatser. Solen skiner, det är precis på gränsen till T-shirt-väder.
På gränsen, bara det blåser till lite så blir det för kallt. Vi är ju trots allt i Tromsø.

På kvällen är det äntligen dags för konsert i Kulturhuset!
Kören "Team Lisa" är publikmagneter, kända från TV, och sjunger en koreograferad grupp-karaoke. Ett par andra lokala band spelar också. Det är mycket feeling.
Det pirrar till.
Generasjonskoret med sina 8 till 80 år gamla medlemmar , och familjen Rundberg och jag begår uruppföranden av mina "Mu Ruoktu Lea Mu Váimmus" och "Vuojan". Jag blir rörd, jag har aldrig hört Generasjonskoret låta bättre i "Mu Ruoktu.." än denna soliga kväll i Tromsø.
Viggo, en av Generasjonskorets äldsta och coolaste medlemmar.

Bröderna Rundberg, som hörde "Vuojan" för första gången i förrgår, sätter hela låten med pondus.
Därefter spelar deras egna band Violet Road ett par låtar.
Violet Road
från vänster Halvard Rundberg, Kjetil Holmstad-Solberg, Håkon Rundberg, Hogne Rundberg, Herman Rundberg

Det är helt fullsatt i salongen denna kväll, och det är bra, för alla biljettintäkter går till Tromsøs barn- och ungdoms-verksamhet för utsatta.
Att vara Artist-in-Residence i Nord-Norge har aldrig känts bättre och meningsfullare än ikväll.
På slutet av konserten får jag till och med sjunga och smådansa med "Team Lisa". Jag måste faktiskt erkänna att det var en riktig god feeling...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar