söndag 8 maj 2011

Kapitel 5 börjar. Konsert Bodø

Det var tre år sedan jag var uppe sist. Känns det som alltså, det är egentligen tre månader sedan.
Men min lilla familj har faktiskt hunnit bli tre år äldre, det vill säga alla har fyllt år utom jag. Själv har jag ägnat mig åt jobb. Spelat 27 konserter, varav ett uruppförande; det en timme långa orkesterverket "Amorphicon" som jag slet med i höstas.

Den här gången kom jag upp till Nordnorge lite i smyg, undercover, som medlem i åttamannabandet "The Roadrunners" anförda av den norske gitarrlegenden Terje Rypdal. Vår turné heter "Per Ulv goes electric" och har pågått ett par veckor nu. Vi avslutar ikväll i Bodø.

Det har varit en intensiv turné. Sena kvällar, tidiga avgångar, in- och ut-checkningar.
Att som jag försöka parallelljobba med andra saker på hotellrum, i bussar, flygplan och dressing rooms är svårt på gränsen till omöjligt. Alla som har varit på turné förstår precis vad jag menar.
Ingen konsert har varit den andra lik, så som det ska vara. Det är ett gäng individualister som möts på scenen varje kväll.
Gitarristen Terje Rypdal, trumpetaren Palle Mikkelborg, saxofonisten Olav Dale, violinisten Ola Kvernberg, keyboardisten Ståle Storløkken, basisten Ole Morten Vågan och trummisen Paolo Vinaccia är nu alla mina nya vänner. Liksom det 5 man starka proffsiga crewet.
Bilder tagna av Roar Vestad under konserten i Oslo:
Terje Rypdal

Palle Mikkelborg
Svante Henryson
Paolo Vinaccia
The Roadrunners

Goddbye Roadrunners!
Hello Artist in Residence. Vi ses i morrn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar