söndag 12 september 2010

Herre Gud

Församlingen har fått en ny präst, och igår skulle han firas i kyrkan.
Kåfjord kirke

Det blev en över två timmar lång gudstjänst med psalmer, lovsånger, musik på orgel och cello med Liv Rundberg och jag. predikningar, barndop, nattvard, kyrkkaffe.

I ärlighetens namn trodde jag att kyrkan skulle kännas som ett trångsynt och utestängande ställe, men jag hade helt fel. Så skönt när man inte får sina fördomar bekräftade.
Det var slående med alla olika folkslag som firade gudstjänst i kyrkan. Det var samer, norrmän, afrikaner, asiater, i alla åldrar.
Det finns en flyktingförläggning i Kåfjord som förklarar afrikanerna och asiaterna.

Under kyrkkaffet stod jag med min kaffekopp och vajade som en giraff över den betydligt kortare och mörkhårigare församlingen. En lustig syn.
Efteråt kom den intensive kyrkvaktmästaren fram och ville jamma lite med mig på sång och cello. 
Vi körde "Blott en dag", "Jag har hört om en stad".
Var var kameran?

Jag fick därefter njuta familjen Rundbergs sällskap och mat.
Torsk fiskad nere i fjorden.
Potatis och morötter från tomten. Vildhallon från grannens tomt :-)
Det goda nordnorska dricksvattnet.

Ja Herre Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar