fredag 10 september 2010

Aja Samisk Senter

Idag besökte jag Aja Samisk Senter i Manndalen vid Kåfjorden.
Nisga'a Longhouse, konsertsal på Riddu Ri∂∂u 



Där sjöd det av aktivitet överallt.

Träffade Ragnhild Dalheim Eriksen, ledare för Riddu-Ri∂∂u, den mycket speciella festival som går av stapeln i Manndalen i juli varje år. Det är en utomhus-kulturfestival med fokus på samer och andra urbefolkningar i världen. Jag hoppas spela där nästa sommar med detta mitt nordnorska projekt.

Jag träffade även Henrik Olsen, ledare för Senter for Nordlige Folk.

Sist men inte minst Siri Janne Koht på Samisk Språksenter, som läste nedanstående Valkeapää-dikt för mig.
Jag håller på att tonsätta den så jag behöver höra hur den låter när den läses på samiska.
Tack Siri Janne för hjälpen!

Mu ruoktu lea mu váimmus
ja dat johtá mu mielde

Mu ruovttus eallá luohti
gullo mánáid illudeapmi
Biellut skállet doppe
beatnagat cillet
suohpan njurggasta
Mu ruovttus slivggodit
láddegávtti healmmit
sámi nieiddaziid biddojuolggit
liegga modji

Mu ruoktu lea mu váimmus
ja dat johtá mu mielde

        Nils-Aslak Valkeapää


I svensk översättning:

Mitt hem är i mitt hjärta 
det flyttar med mig 

I mitt hem där lever jojken 
hörs barnens glädje
skällorna klingar där 
lassot viner
I mitt hem fladdrar
koltarnas nederkant
sameflickornas bällingklädda ben
varma leenden

Mitt hem är i mitt hjärta 
det flyttar med mig 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar