söndag 23 september 2012

Umeå-Stockholm. UPPDRAG SLUTFÖRT

Jag vaknar tidigt på min allra sista dag som Nordnorges Artist in Residence.
Sätter mig i bilen i gryningen och ställer in siktet på Stockholm där nere i söder.
Skogarna svischar förbi medan jag försöker sammanfatta mina två år.
Jag tänker på mina 17 resor till Nordnorge.
De 193 dagarna i tjänst som "A.i.R.".
De 4 större verken som jag komponerade däruppe.
De 30 konserterna jag gav.
De 200 musikerna och sångarna jag arbetade med. 5-åringar, 85-åringar, superproffs, superamatörer.
De 1500 milen jag körde i min röda Subaru.

Men jag tänker också på den mänskliga godhet jag mött, och de strömmar av kärlek jag känt.
JAg kommer aldrig att glömma glädjen den 21:a juli 2011. Eller sorgen den 22:a.

Jag ser en bild för mitt inre öga.
Bilden av Berg - Himmel - Hav, ständigt närvarande i Nordnorge.
Men vänta nu.. det finns inga människor i den bilden...
Det säger en del om var jag varit nånstans. För trots alla människor jag mött i nordnorska städer och byar, så är detta bilden som blir kvar.
Berg - Himmel - Hav.

Häruppe är Natur större än Kultur.
Så det är inte så konstigt att en Artist-in-Residence känt sig ganska liten i sin röda Subaru.
Som en austronaut i en liten rymdfarkost, drivande genom det stora alltet.

Jag måste få avsluta med slutrepliken ur en av mina favoritfilmer:

Ripley: Final report of the commercial starship Nostromo, third officer reporting. The other members of the crew, Kane, Lambert, Parker, Brett, Ash and Captain Dallas, are dead. Cargo and ship destroyed. I should reach the frontier in about six weeks. With a little luck, the network will pick me up. This is Ripley, last survivor of the Nostromo, signing off.
[to Jonesy the cat] 
Ripley: Come on, cat. 


Svante: Slutrapport från tjänstefarkosten Subaru RAR 439, Artistens rapport. De övriga medverkande i projektet, Musikk i Finnmark, Musikk i Troms, Musikk i Nordland, Liv Rundberg och hennes körer, Mette Dyrnes och hennes körer, samt all publik, är kvar däruppe. Mina konserter är slut och applåderna har tystnat. Jag borde nå storstaden om sex timmar. Med lite tur står middagen på bordet när jag kommer hem. Detta är Svante, Nordnorges sista Artist-in-Residence, som loggar ut.
(till Subarun)
Svante: Kom igen nu, bilen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar