torsdag 25 augusti 2011

Back in the (Norwegian) saddle!

År 2.
Dag 1.
Detta skrivs sent på natten, liggande i en sovsäck i bilen, vid vägkanten på en liten avtagsväg från E6:an mellan Skibotn och Nordkjosbotn i Nordnorge. Jag är lite orolig. Om detta vore högläsning så skulle jag viska nu. Jag har aldrig övernattat i bil förut, och aldrig tänkt på svårigheten i att hitta en lugn plats en bit ifrån vägen utan att göra intrång på någons privata område.

Jag har bestämt mig för att satsa allt på "what we in Sweden call the Allemansrätten". Jag står utom synhåll för bostadshus, men det är ju en bil detta, och hur var det nu med Allemansrätten i Norge egentligen..? Min skräck är att jag ska bli väckt kl. 5 i morgon bitti av ett gäng arga markägare med dunkningar på rutorna skanderande "Kom deg veck fra eiendommene våres øyeblikkelig!" eller nåt sånt.
Men vad är oddsen för det egentligen? Chilla!

Hur hamnade jag här? Jo, jag flög till Kiruna som vanligt, och skulle sedan gärna ha kört raka spåret till Sortland 35 mil västerut, om inte alla mina Nordnorge-koffertar stått kvar uppe i Skibotn! Så det fick bli 70 mil istället för 35, och en övernattning på halva vägen.

Nu ska jag försöka läsa mig trött så att jag slutar lyssna efter arga markägare, och får sova några timmar.
Det får bli Karl-Ove Knausgårds "Min kamp 2".

Utsikten över Lyngsfjorden i mån- och (nästan)midnattssol-ljus är fantastisk här inifrån bilen, om är överraskande bekväm att ligga i!
Godnatt.

Här är ett par hårnålskurvor under dagens färd över vidderna:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar