fredag 11 februari 2011

Konsert typ 353, Tromsø

etc..
351. Konsert på golfklubb med årsomsättning över USD 1M
352. Konsert på golfklubb med årsomsättning under USD 1M
353. Konsert på musikkonservatorium
etc..

Idag hade Arctimuskvartetten och jag konsert på Tromsø musikkonservatorium.
Eftersom en sådan konsert ligger högre i glamour-ranking än den vi gjorde igår, så fick vi veta var konsertlokalen var, och det var  städat på scenen när vi kom. Det fanns en sorts dressing room (som samtidigt var lager för instrument och notställ, men ändå). Det som däremot nästan inte fanns var publik.
:-o

Ingen panik nu, det är ett musikkonservatorium, och därför fullständigt normalt. De unga musikstudenterna har fullt upp med att öva på sina skalor och all övrig tid är de upptagna med att upptäcka det motsatta könet (eller samma kön i vissa fall).
Jag var själv likadan när jag gick på konservatoriet, jag gick nästan inte på en enda konsert under tre år innanför skolans väggar, oavsett vad det var som bjöds.
Men scr..w it, idag gav Erika, Pål, Tørris, Runa och jag själv järnet!

Efter konserten fick kvartettens cellist Runa Berg en privatlektion av mig. Rubriken kunde vara "The cello according to Svante". Vi gick igenom lite specialteknik som jag har utvecklat, samt en del allmänt runt rytmisk improvisation.
"Man lär så länge man har elever" är ett träffande uttryck.

Samtidigt, längre söderut, befriades Egypten från Mubaraks 30-åriga skräckvälde.
Jag kan nästan inte se mig mätt på bilderna från Kairo, folks hysteriska glädje och förvåning.
Det är svårt att föreställa sig hur det måste kännas!
Norge har närmare till den känslan, närmare bestämt 66 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar