torsdag 10 februari 2011

Konsert typ 586, Tromsø

Konserternas egen glamour-skala:

1. Privat konsert i Vita Huset för USA:s president
2. Privat konsert för något av de europeiska kungahusen
3. Privat konsert för någon annan gubbe med extremt mycket pengar och makt
4. Madison Square Garden, utsålt
5. Carnegie Hall, utsålt
.......etc..etc....
583. Konsert på sjukhus
584. Konsert på dagis
585. Konsert på ålderdomshem
586. Konsert på högstadiet/gymnasiet (= ungdomsskole/vidaregående)

"Arctimus Strykekvartett + gäst Svante Henryson" gjorde en konsert av typ 586 idag. Intressant upplevelse.
Den låga glamourplaceringen får vissa effekter: till exempel så får man inte någon som helst hjälp med någonting.
Och då menar jag inte limousiner och skålar med M&M:s där alla de bruna har plockats bort, nej jag menar sånt som var konsertlokalen ligger, hur man tänder ljuset, var toaletten är etc.
Kanske får man sig istället en rejäl utskällning av vaktmästaren för att man parkerat bilen i fel ruta.
"Omklädningsrum" eller liknande existerar naturligtvis inte, och det som ska föreställa "scen" är belamrat med smutsiga sladdar och trasiga mikrofonstativ och plaststolar från åttitalet.

För att inte deppa ihop, så måste man hela tiden tänka på publiken.
Den här publiken är ju en av de mest receptiva som finns. Människor som precis håller på att bli vuxna. Som har barnets öppenhet kvar, men samtidigt börjat få den vuxnes alla referenser och insikter.
Jag kommer själv ihåg några konsertbesök i 14-15-årsåldern, som ändrade mitt liv för alltid!

Efter konserten kom en tonåring fram till mig och sa: "You made my day".
Jag tackade och tänkte "Well, you just made mine".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar