lördag 5 februari 2011

Konsert på buss och galleri

Hur många elefanter får plats i en folkvagn?
Går det att hålla en solocellokonsert ombord på en buss?
Den sista frågan fick sitt svar idag, ett tveklöst (n)ja!
"Kulturbussen" stod parkerad på torget i Harstad, och inuti den höll jag en kort men intensiv konsert, komplett med hemliga gästen Erika Toth. 
För övrigt slog jag ett personligt rekord i storlek på dressing room.
Inte så hög glamourfaktor men vi som är norrifrån bryr oss inte om sånt tjafs, eller hur?
"Konserten är slut, avstigning för samtliga!"


Därefter knallade jag över torget till Galleri Nordnorge och var "one-man opening act" till Steve Reichs verk "Different Trains". 
Verket framfördes av Arctimus Strykekvartett, och en koreografi dansades av Julia Planterhaug på ett gripande sätt.
Jag försåg publiken med ett rejält förspel. Jag använde mest händerna.

Denna spännande uppgift fick en särskild känsla för mig eftersom jag träffade Steve Reich personligen förra veckan i Stockholm, där vi framförde hans rockbands-kvintett "2x5" på Konserthuset. Han är en trevlig prick, a nice prick as we say in Sweden.

Efter konserten stog jag och sålde min egen alldeles nya skiva, och det var riktigt kul, för det var 10 år sedan sist, och det rör sig denna gång om ett duosamarbete med pianisten Ketil Bjørnstad.
"Night Song" är producerad av Manfred Eicher, inspelad av Jan-Erik Kongshaug i Rainbow Studios och utgiven på ECM Records.
Detta innebär att en 30+ år gammal dröm nu har gått i uppfyllelse för mig.
En dröm jag haft ända sedan jag var gymnasist (norsk: videregående) och låg i sängen i mörkret och lyssnade på Keith Jarrett, Jan Garbarek, Chick Corea och alla de andra som gav ut skivor på det Magiska Skivbolaget producerade av den Magiske Producenten i den Magiska Studion med den Magiske Ljudteknikern.
Att vara en simpel skivförsäljare har aldrig varit roligare. Både norsk och svensk "roligare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar