lördag 6 november 2010

Thailändsk afton

Efter att ha vinkat av familjen på flygplatsen i Tromsø (buhu) så styrde jag kosan mot ett köpcenter där en liten samisk kvinna väntade i vimlet.
Det var ingen mindre än Inga Juuso, den fantastiska jojkerskan och skådespelerskan.
Hon är bland annat jojkerska för Musikk i Troms, en av mina uppdragsgivare.
Inga Juuso är ett namn jag har tänkt på som en möjlighet ända sedan detta projekt började.
Vi tog "en kaffe och en prat" för att känna lite på känslan kring ett eventuellt samarbete nästa år.

Snacka går ju, men det är ju musik det gäller, så vi beslöt att ses igen på måndag för att jojka och spela lite, och då inte på ett köpcenter :-).

Inga Juuso

Kåfjord har en skicklig thailändsk kock som heter Kesarin Olsen.
Hon arrangerade en Thailändsk afton på Aja Samisk Senter i Manndalen.
Det thailändska köket är ett av mina favoritkök, så jag passade på att byteshandla med Kesarin:
cello mot middag.
Den utsökta och rikliga buffén på Aja avnjöts av ett 50-tal finklädda Kåfjordingar.
Jag spelade ett par solostycken i proppmätt tillstånd, en udda upplevelse.
Några hörde och såg en cello för första gången i livet.
Kvällen var lång och gav mig tillfälle att komma Kåfjordingarna närmare än förut.
Det är ett folk med mycket värme.

Kesarin Olsen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar