tisdag 2 november 2010

Tankar om jojk

Det här med jojkens plats i min nyskrivna musik.
Fundera, fundera.
OK, jag måste först erkänna att jag har svårt för kombinationen jojk - rymdklang - borduntoner.
Det är en ofta hörd kombination, ja såpass vanlig att många tror att det är så modern jojk skall vara.
Men var kom rymdklangen och borduntonerna ifrån? Ja inte ifrån den samiska kulturen iallafall..

En annan sak jag vill undgå är att "låsa" jojkens rytm vid en fast puls.
En av de mest säregna dragen hos jojk, tycker jag, är just den oregelbundna rytmen. Andningshålen, då det bara stannar upp. En pådrivande "modern" rytm skulle kväva den.

Men med en känslig slagverkare som kan andas med jojkens rytm på något sätt..det kanske skulle gå.
Och ett fåtal cellotoner under eller över jojken, men inga borduner.
Mellan jojkverserna träder cellon fram i ett instrumental version av melodin.

Eller..blir det bara konstigt?
Fundera fundera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar