onsdag 10 november 2010

Avslutningsdag i Tromsø

Få saker känns så odiskutabla som att missa en båt. Båten lämnar lugnt kajen. Båten ser inte stressad ut. Problemet är bara ditt. Det finns inget att göra eller säga, det är bara att konstatera, och vända på klacken eller hjulen.
Jag missade båten med 2 minuter. Att städa sig ut ur huset tog som vanligt längre tid än väntat. Det fick bli bilvägen runt fjordarna istället.

Jag åkte till Tromsø för att träffa några nyckelpersoner inför den kommande sommaren.
Det har beslutats att jag ska hålla öppningskonserten på den 20:e Riddu Riddu - festivalen 2011.
2011 är även 10-års-minnet av Nils-Aslak Valkeapää's död.
Riddu Riddu är en viktig urfolks-kultur-festival som har gått av stapeln i Manndalen varje sommar i tjugo år snart, och den är det största skälet till varför jag är just i Manndalen av alla ställen.

På vägen till Tromsø ringde jag plötsligt min gamle vän, den fantastiske pianisten och kompositören Jon Balke.
Jag frågade honom om han skulle vilja vara med på Riddu-konserten på och till min stora glädje tackade han ja.

Möte I. Prat, jojk och våfflor.
I Tromsø traff jag Inga Juuso för prat, jojk och hemgjorda våfflor.
Vi hittade tonarter och taktarter. Jojkarna bara bubblar ur Inga.
Vi upplevde ett klockrent exempel på Ödesbestämning:
Jag visade Inga en jojkrytm som jag en gång hört på en DVD och som jag gärna ville ha med. En fantastisk 21-takt: 5+6+5+5.
Ju mer jag förklarade den, desto tystare blev Inga, och till slut utbrast hon:
- Men det är ju min jojk.

Det var alltså Inga som hade gjort ett sånt intryck på mig på DVD:n den där gången, och det hade jag ingen aning om när jag kontaktade henne!!
Ödet..

Möte II. Prat, hårdjojk och renfilé

Nästa möte var med två nyckelfigurer bakom scenen i den kommande produktionen: Christina Hætta från Riddu Riddu-festivalen och Kai Somby från Sápmi Music.

Jag kom till mötet med intentionen att skala ner konserten; färre musiker, mindre pretentiöst etc.
Men det blev precis tvärtom.
Vi snackar Pompa och Ståt.
20-hövdad orkester, 30-hövdad kör, minst! Det blir musiker från Alta, Kåfjord, Harstad, Narvik. Körsångare från Kåfjord.
Inte direkt vardag på Riddu Riddu...
Det känns kul att bli ombedd om något sådant i dessa tider, utan att en enda auto-tunad schlagersångerska är inblandad, så jag högg direkt och vände på en femöring! Breda penslarna fram!

Det är lätt att ha produktionsmöte med människor som Christina Hætta och Kai Somby.
Det speciella med Kai är att han, förutom producent, även är sångare och frontman i Intrigue, det samiska hårdrockbandet.
Det blir nog ett gästspel på cello med Intrigue så småningom..

Produktionsmötets informella del :-)


Som avslutning på denna innehållsrika dag körde jag bil neråt längs kusten i tre mörka timmar och tog in på hotell i Bjerkvik. Somna var inte svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar