tisdag 24 augusti 2010

Lásságámmi!!!

Bostadsfrågan är löst, och jag kan inte tänka mig ett bättre sätt!
Under min första period i Nord-Norge ska jag få bo i Nils-Aslak Valkeapää's f.d. bostad "Lásságámmi", som efter hans död blivit statlig konstnärs- och forskar-bostad.
Helt fantastiskt!
Jag som oroat mig hela sommaren för det där med bostad.
Och faktiskt har jag tänkt på Lásságámmi.
Men jag har tänkt att nästa år ansöka om att få bo där en period, när jag meriterat mig ordentligt.
Det blir av redan nu!
Otroligt..

Allt hänger ihop.
När jag var i tonåren fick jag en vacker bok av min far, det var Nils-Aslak Valkeapää's "Vidderna inom mig".
Den har följt mig genom liv. den har överlevt alla mina flyttar (23 st), jag har givit bort den men hela tiden köpt nya exemplar, den har helt enkelt vägrat lämna mig.
När jag blivit Artist In Residence i Nord-Norge, behövde jag inte tänka länge på vad jag ville göra.
Tonsätta Vidderna..
Och att få bo i Lásságámmi när jag gör det...
det känns meningsfullt, som att det har en mening.

naturen har en egen sjel<br/> den snakker sitt eget språk<br/> jeg hører det<br/> lytter... fra Jorda, min mor [s.212]
Lásságámmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar